Back

باسمه تعالی

جلسه تصویب طرح پژوهشی «تدوین نقشه راه مدیریت ترومای کشور»

جلسه تصویب طرح پژوهشی «تدوین نقشه راه مدیریت ترومای کشور» برگزار شد. این پروژه با مشارکت مرکز تحقیقات سلامت دفاعی و دانشگاه‎های علوم بهزیستی و توانبخشی و علوم پزشکی بقیه‎الله (عج) در قالب پروژه فوق دکتری آقای دکتر علی نصیری طراحی شده است و قرار است در قالب این طرح تحقیقاتی سه مرحله‎ای، نقشه راه کشور و بیش از 60 دستگاه ذیربط در امر مدیریت تروما تدوین و به مراجع ذیصلاح تصمیم‌ساز و سیاستگذار ابلاغ شود.

در این جلسه که روز سه شنبه 21 بهمن 1399 از ساعت 14 تا 16 در دفتر ریاست دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد، ابتدا طرح پیشنهادی توسط دکتر علی نصیری متقاضی احراز جایگاه دانشجوی پسادکترا ارائه شد. این طرح در قالب یک مطالعه ترکیبی سه مرحله ای (شامل مرور نظام‎مند به منظور دستیابی به تجارب ملی و بین‎المللی مرتبط، مطالعۀ کیفی به منظور اعمال نظرات  و اعتباربخشی به روش دلفی)  

آقایان دکتر جلیل عرب خردمند رییس مرکز تحقیقات سلامت دفاعی مشاورپروژه، دکتر حسن ابوالقاسمی رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‎الله (عج) و مشاور پروژه، آقای دکتر حمیدرضا خانکه رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و سرپرست پروژه و نیز آقای دکتر فرخی و خانمها دکتر جهانگیری و دکتر یادگاری در این جلسه به ارائه دیدگاههای خود پرداختند. اهم این دیدگاه‎ها به این رح می‎باشد:

  1. عدم به رسمیت شناخته شدن مدیریت تروما به عنوان اولین عامل مرگ و میر گروه سنی 15 تا 35 سال؛
  2. ریشه‎ای بودن نقش و جایگاه فرهنگ در ایجاد و پیشگیری از تروما (فرهنگ رانندگان و عابرین، فرهنگ خودروسازان و راهسازان)؛
  3. ضرورت بهره‎گیری از دانشمندان، صاحب‎نظران و پژوهشگران علوم انسانی (از جمله جامعه شناسان، روانشناسان، انسان‎شناسان، حقوقدانان و…)؛
  4. ضرورت بهره‎گیری از مطالعات مرتبط انجام شده در این حوزه از جمله مطالعات مرتبط با نظام ملی ثبت تروما؛
  5. ضرورت بهره‎گیری جامع از نظرات ذیربطان و سازمان‏های متعدد درگیر در تروما (از جمله پلیس، مراکز تحقیقات ترومای شهرستانی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و…)؛
  6. ضرورت تعیین سهم راه، خودروساز و عامل انسانی در تصادفات در ایران؛
  7. ضرورت توجه به عوانل بومی، منطقه‎ای و محلی در ایجاد و مدیریت تروما؛
  8. ضرورت تعیین دستگاه راهبر مدیریت ترومای کشور.